"Als lezen voor nerds is, dan ben ik graag een nerd."
‘Nederland vind ik een leuk land. Eerst woonde ik in Stuttgart en daar was het overal grijs en er zijn veel auto’s. In Zweden woonde ik in de natuur, maar daar was helemaal niemand. Deventer vind ik een mooie tussenvorm, echt een mooie balans tussen stad en natuur. Ik vind het leuk om nieuwe vrienden te maken en een nieuwe taal te leren, en dat gaat bij mij ook wel snel.’
‘Op school kreeg ik in de brugklas de talen Duits en Engels, maar die spreek ik al. Ik had niets te doen tijdens de lessen. Dat was best saai, dus ging ik boeken lezen tijdens de les. Omdat ik tweetalig onderwijs heb krijg ik al 3 uur extra Engels, maar hier had ik echt niet zoveel aan. Het liefst lees ik dan fantasie-, mysterie-, of geschiedenisboeken. Natuurlijk In het Engels.’
‘Mijn moeder vroeg me thuis een keer wat ik doe tijdens de Engelse les. Toen ik haar vertelde dat ik me verveelde wilde ze me helpen om er iets aan te doen. We gingen met de teamleider tweetalig onderwijs in gesprek om te kijken hoe ik die tijd anders kan gebruiken. Bijvoorbeeld met MDT als mogelijkheid: Maatschappelijke Diensttijd.’
‘Toen dacht ik: ‘Oh je gaat vast met zo een hesje de straat vegen of iets’. Ik wist niet wat ik moest verwachten. Ook toen ik uit de les werd gehaald dacht ik: ‘Oh heb ik iets misdaan?’. Maar helemaal niet! De teamleider vroeg door naar mijn hobby’s en keek naar de opties om juist iets te doen dat bij me past buiten school!’
‘Ze vroeg me wat ik mistte bij het lezen. Toen zei ik dat ik het mis om met leeftijdsgenoten te kunnen praten over lezen, en dan vooral over boeken. Want niet zo heel veel leeftijdsgenoten vinden lezen leuk. Volgens mij heb ik maar een of twee vriendinnen die lezen. Ik word vaak een nerd genoemd omdat ik zelfs in de pauze zit te lezen.’
‘Dus toen ik iets kon bedenken wat het leuker zou kunnen maken werd het me duidelijk. Daardoor is het idee ontstaan om mensen bij elkaar te brengen om te praten over lezen. Op de donderdag kon ik tijdens de Engelse les bezig met ons idee, we hebben zelf afspraken gemaakt bij de bibliotheek, het idee gepromoot, een naam bedacht, logo gemaakt, en ook een eerste moment gepland.’
‘De eerste keer was echt heel leuk. Zelf had ik een aantal vriendinnen gevraagd en er waren een aantal mensen via Impacter. Ik had het idee dat het heel eng zou worden, maar doordat het mensen waren die ik kende werd ik wat rustiger en minder zenuwachtig. Iedereen had zijn favoriete boek mee en er ontstonden allemaal gespreksonderwerpen waar je het normaal niet zo snel over zou hebben.’
‘Het voelt heel vrij, op vrijdagmiddag kan ik gewoon even weg. Iets doen wat me écht interesseert en wat ik heel leuk vind. Dus dat is echt veel beter dan stilzitten. Soms is het moeilijk, als je zelfstandig gaat doen. Als je een kind bent wordt alles voorbereid voor je, maar dit is heel anders, nu moet ik het helemaal zelf doen en daar leer ik van’
‘Er worden open vragen gesteld en het is een open proces, daardoor word je zelfstandiger. Dat is wel even wennen, in het begin denk je van ‘Ah! Ik ben bang en dat lukt me niet, ik durf niet!’ Maar uiteindelijk heb je door dat dit belangrijk is in het proces van volwassen worden, want als volwassene heb je dat ook.’
‘Een MDT doen via Impacter zou ik zeker aanraden. Als je net als ik een les hebt waarin je niets te doen hebt, dan is het leuker om iets te gaan doen met je tijd. Met MDT kan je iets doen buiten school, waar je andere mensen kan ontmoeten. Dat maakt het allemaal veel leuker, nu heb ik iets om naar uit te kijken. Want vrijdag, kan ik weer naar de bibliotheek!’